A Hobbs & Shaw tartogatott egy már-már 4. falat áttörő poént Jason Statham kapcsán, ami elsőre nem több, mint egy jópofa utalás, azonban ha mélyebbre ásunk, megbújhat benne több is – némi kompromisszummal. A cikk nem spoileres, de lelő egy beszólást.

 00_-_Theron-Statham.jpg

A film elején Deckard egy McLaren boldog tulajdonosa, a Forma-1 legendás istállójának főhadiszállása pedig konkrétan a moziban is többször feltűnik, mind külsőleg, mind belsőleg, hiszen formája és beltere simán eladható egy titkos szervezet hitech központjának. Az előcsarnok például nagyon hasonlít arra a Porsche létesítményre, amit az utóbbi években a Bosszúállók otthonaként láttunk (a Hazatérés végén és a Végjátékban jön talán legjobban ki a hasonlóság), ám míg az CGI kibővítést is kapott, a McLaren bázis nem – csak a kiállított sikeres versenyautókat tolták ki a kamerák látószögéből. Nem először használják amúgy a konferenciatermet filmforgatásra, de blockbusterben ekkora szerepe még nem volt korábban.

01_-_McLaren.jpg

Ez az egész csak azért kapcsolódik szorosan a cikk főtémájához, mert amikor a Shaw testvérek és Hobbs egy kocsmán keresztül elmennek Deckard rejtekhelyére, ott sorban állnak a filmet erősen támogató tartalék McLarenek. Ezek abszolút illenek a franchise jelenlegi stílusába, az autósor végén azonban akad két kisebb brit járgány is, az aktuális ténylegesen nemiszervméregetős tesztoszteron szópárbaj pedig egy klasszikus Mininél csúcsosodik ki, amire Deckard csak annyit reagál: „Azt régen egy olasz melónál használtam.” És bumm: a filmszeretők meg is kapták a hozzájuk legközelebb álló poént. De tényleg csak ennyi lenne?

02_-_Shaw_pince.jpg

A Halálos iramban sorozat Justin Lin révén már korábban megélt egy, a mostanihoz hasonló szitut. Lin a Tokiói hajszával szállt be a szériába, majd a 6. résszel ki, hogy aztán kis szünet után a legfrissebb hírek szerint a most forgó 9.-et követően a talán zárónak tervezett 10.-ben már az űrbe vigye ki a családot. Az eddigi négy rendezésében volt benne Han karaktere (meg a 4. rész előzményeként szolgáló kb. 20 perces rövidfilmben, amit Vin Diesel dirigált), akit viszont áthozott egy korábbi, 2002-es filmjéből, a Better Luck Tomorrowból. Legalábbis Sung Kang ott is egy Hant formált meg. A részben valós történetet bemutató film egy gyilkossági ügyet dolgoz föl, amit fiatalkorúak követtek el, Han pedig az egyik főhős bátyja volt.

Bár a Halálos iramban: Ötödik sebességben egy Star Wars utalást megjátszva Han teljes neve egy képernyőn „Han Seoul-Oh”-ként látszik, ezt konkrétan egyik szereplő se mondja ki HANgosan, így ez inkább csak egy álnév. Pláne ha azt vesszük, hogy az államokból Han egy gyilkossági ügy miatt menekülhetett el, simán benne van a pakliban, hogy Han Sue-ról nevet változtatva élte tovább életét. Hiszen mind Justin Lin, mind Sung Kang egy és ugyanazon karakterként tekint a két Hanra, még ha hivatalosan nincs is összekapcsolva, konkrét utalások is vannak korábbi énjére. A Better Luck Tomorrowban Han láncdohányos, a Halálos iramokban pedig folyton nassol, de néha olyan mozdulatokkal (különösen Tokióban), amin érződik, hogy régi R-es besorolású cigisként átvedlett PG-13-as chipszabálóvá. Gal Gadot csábító bikini jelenete során pedig ez megerősítésre is kerül, ahol Hanról kiderül, hogy régi rossz szokása helyett (t)eszi ezt. Szóval a kapocs szoros és hivatalos.

03_-_Han.png

A karakter eredetileg „Phoenix” volt, egy afro-amerikai veterán utcai versenyző, azonban a producereknek Lin felvázolta azt az ötletet, hogy ha már a főhős barátja úgyis feka, simán elférne egy ázsiai-amerikai is, akinek lenne egy kimondatlan közös múltja Torettóval. A fejeseknek tetszett az ötlet, Lin pedig megmutatta korábbi filmjét, hogy pontosan kire is gondolt. Szóval ez több szempontból is tiszta sor, Jason Statham és az Olasz meló viszont már nem ennyire. Apropó: mielőtt Lin szüneteltette a szériát, az utolsó, amit rendezett, az épp Statham bevezetése volt a 6. rész stáblistájában, mikor épp kinyírta Hant.

Az új utalásnak két problémája van: a 2003-as remake végén nem a klasszikus Minit használták, hanem már az újakat. Ez az egyik legvitatottabb része a feldolgozásnak, hiszen a Michael Caine féle eredetiben – nyilván! – a régi Minikkel okozott a film pár igen kellemes percet a valaha készült egyik legötletesebb autósüldözés során. A másik alapvető gond, hogy mi magyarok erősebbnek halljuk a kapcsolatot, hiszen Statham eredetiben nem mondja ki konkrétan az Olasz meló címet, csak annyit: „a job I pulled in Italy”, azaz ténylegesen egy olaszországi balhéról beszél. Ez önmagában még nem kizáró, de a 2003-as csak címében olasz, hisz egy másik vitatott pontja az, hogy az eredetivel ellentétben simán LA-ben történik a balhé, nem olaszban. Csak a Minik és a közlekedési lámpás megoldás hasonló.

De ha azt vesszük, hogy a régi Minihez – ami amúgy idén kereken 60 éves – Olaszország passzol, akkor nincs itt probléma és több összecsengő párhuzam akad, mint ahány gondot okoz a poén működéséért felelős megmásítás. Sőt, többet, mint Han esetén! Kezdésnek itt is a rendezőt kell előszedni, legalábbis a Halálos iramban 8-ét, aminek egyik szálából született a mostani spin-off. Mind azt, mind a modern Olasz melót F. Gary Gray jegyzi. Már két éve is megállapítottam magamban, hogy „ejj de jó kis reuniont kaptunk”, de egészen a friss metapoénig nem is gondoltam bele, hogy amúgy ténylegesen mekkorát! Inkább azzal voltam elfoglalva, hogy Theronnak és a Tolvajtempó remake-ben lévő Jolie-nak ugyanaz a fodrásza.

Bizony, Charlize! Ha Statham utal az Olasz melóra, akkor őt sem lehet kihagyni, ám a párhuzamokat csak erősíti, mert mindkettejük karaktere simán lehet ugyanaz. Az Olasz melóban Statham figurájának csak beceneve van, kimondott valódi nincs. Ez igaz Theronra a Halálos iramban 8-ban, csak a hackernevét tudjuk. 2003-ban Statham a banda profi sofőrje, Theron pedig egy széffeltörő volt, ám nem az Olsen banda klasszikus módszereivel, hanem a modern technikával, aminek megszálltjaként láttuk. Ráadásul az ottani fő hackersráccal is igen jóban volt, hisz az érdeklődés közös, a hackelés meg szintén feltörése valaminek technika segítségével. És mindennek a tetejébe Theron és Statham figurái a Halálos iramban 8-ban határozottan rendelkeztek valami közös múlttal. Ennyi véletlen meg talán már túl sok…

04_-_Italian_Job.jpg

Szóval, ha Olaszországot és a régi Miniket csak tisztelgésnek (vagy sima easter eggnek, mint Han Star Wars nevét) vesszük, esetleg offscreen eseménynek, ahol Statham és Theron kapcsolata örökre haragossá fordult, akkor konkrétan minden akadály elhárul az elől, hogy a következő Halálos iramban maratonunkba – ha egyáltalán csinálunk ilyet – a Better Luck Tomorrow mellé a 2003-as Olasz melót is beiktassuk. Hivatalosan szinte esélytelen, hogy valaha is kapcsolódjanak majd (más a stúdió), de ki nem zárják egymást. Szóval tuti, hogy kis idő múlva hasonló kérdésekkel az illetékes alkotókat is megrohamozzák majd. A 2010-es évek Halálos iramban filmjei mellől nem is lóg ki műfajilag az Olasz meló, mind a téma, mind a rendezésstílus miatt, sokkal inkább együtt nézhető, mint Justin Lin kis függetlenfilmje.

Ti mit gondoltok, lehetett ebben indirekt tudatosság?

 

 

Bakay Botond

Comments powered by CComment